سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر می خواهید رشد قدی متناسبی داشته باشید ... اگر می خواهید از سکته و مرگ در خواب پیشگیری کنید ... اگر می خواهید شادابتر زندگی کنید ... و شما مادران آینده اگر می خواهید زایمان راحتتری داشته باشید و فرزندی با نشاط تر و سالم تر ...

این مطلب را بخوانید

 

 همانطور که در پست قبل گفتیم  در روایات آمده که در ساعات اولیه شب بخوابید و بین الطلوعین را بیدار باشید .


متاسفانه با اینکه مسلمان هستیم اما کمتر به این توصیه ها عمل می کنیم

 

این توصیه یک توصیه کاربردی است که امروزه از نظر علمی دلایل آن اثبات شده و در ادامه گوشه ای از آن دلایل را برای شما خواهم گفت

 

بین الطلوعین چیست ؟

بین الطلوعین یعنی بین دو طلوع روشنایی ، یعنی بین نماز صبح که به آن طلوع فجر می گویند و زمانی که هوا تقریبا گرگ و میش (طلوع آفتاب) شده است .

اما بخوانید از دلایلی که دانشمندان کشف کردند :

در بدن هورمونی به نام هورمون رشد (سوماتوتوروف) ترشح می شود که بیشترین میزان ترشح آن حدود دو ساعت بعد از غروب آفتاب می باشد و در توصیه های اسلامی آمده که همان ساعت بخوابید . ( اینکه خواب کافی در زمان مناسب، باعث بلندی قد می شود ، به این دلیل است که در اوایل شب ، این هورمون ترشح می شود و اگر کسی سر شب بخوابد ، رشد متناسب و متعادلی پیدا می کند .)

امروزه محققان دریافتند زنان بارداری که سحرخیز هستند، نسبت به مادران بارداری که سحرگاه و صبح را می خوابند، نه تنها زایمان راحت‌تری خواهند داشت، بلکه فرزندشان از طراوت، نشاط‌ و سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.

و اما از آن طرف عدم سحر خیزی و خواب بین الطلوعین با ما چه می کند : یک سری از هورمون های استرس زا که البته در جای خود مفید هستند (توجه بفرمایید در جای خود ) و به آنها کورتیکواستروئید گفته می شود (مثل هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین ) بیشترین میزان ترشح این هورمون ها دو ساعت قبل از طلوع آفتاب می باشد یعنی دقیقا هنگام بین الطلوعین (از نماز صبح تا طلوع آفتاب ) . اینکه خواب بعد از اذان صبح باعث ناراحتی و کسلی و پریشانی می شود ولی بیداری در موقع اذان حالت شادابی می آورد  ، به خاطر ترشح همین هورمون هاست .

و اما یک عارضه ی مهمتر خواب بین الطلوعین : حال اگر زمان ترشح کورتیکواستروئید ها که همان زمان بین الطلوعین است انسان خواب باشد احتمال سکته بسیار است . لذا بیشترین آمار مرگ در خواب ، در ساعات بین الطلوعین می باشد .

طلوع صبح

شاد باشید و سلامت گل تقدیم شما




تاریخ : دوشنبه 90/2/19 | 10:59 صبح | نویسنده : Nurse | نظر

  • آنکولوژی | اخبار وب | تیم بلاگ