سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر می خواهید رشد قدی متناسبی داشته باشید ... اگر می خواهید از سکته و مرگ در خواب پیشگیری کنید ... اگر می خواهید شادابتر زندگی کنید ... و شما مادران آینده اگر می خواهید زایمان راحتتری داشته باشید و فرزندی با نشاط تر و سالم تر ...

این مطلب را بخوانید

 

 همانطور که در پست قبل گفتیم  در روایات آمده که در ساعات اولیه شب بخوابید و بین الطلوعین را بیدار باشید .


متاسفانه با اینکه مسلمان هستیم اما کمتر به این توصیه ها عمل می کنیم

 

این توصیه یک توصیه کاربردی است که امروزه از نظر علمی دلایل آن اثبات شده و در ادامه گوشه ای از آن دلایل را برای شما خواهم گفت

 

بین الطلوعین چیست ؟

بین الطلوعین یعنی بین دو طلوع روشنایی ، یعنی بین نماز صبح که به آن طلوع فجر می گویند و زمانی که هوا تقریبا گرگ و میش (طلوع آفتاب) شده است .

اما بخوانید از دلایلی که دانشمندان کشف کردند :

در بدن هورمونی به نام هورمون رشد (سوماتوتوروف) ترشح می شود که بیشترین میزان ترشح آن حدود دو ساعت بعد از غروب آفتاب می باشد و در توصیه های اسلامی آمده که همان ساعت بخوابید . ( اینکه خواب کافی در زمان مناسب، باعث بلندی قد می شود ، به این دلیل است که در اوایل شب ، این هورمون ترشح می شود و اگر کسی سر شب بخوابد ، رشد متناسب و متعادلی پیدا می کند .)

امروزه محققان دریافتند زنان بارداری که سحرخیز هستند، نسبت به مادران بارداری که سحرگاه و صبح را می خوابند، نه تنها زایمان راحت‌تری خواهند داشت، بلکه فرزندشان از طراوت، نشاط‌ و سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود.

و اما از آن طرف عدم سحر خیزی و خواب بین الطلوعین با ما چه می کند : یک سری از هورمون های استرس زا که البته در جای خود مفید هستند (توجه بفرمایید در جای خود ) و به آنها کورتیکواستروئید گفته می شود (مثل هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین ) بیشترین میزان ترشح این هورمون ها دو ساعت قبل از طلوع آفتاب می باشد یعنی دقیقا هنگام بین الطلوعین (از نماز صبح تا طلوع آفتاب ) . اینکه خواب بعد از اذان صبح باعث ناراحتی و کسلی و پریشانی می شود ولی بیداری در موقع اذان حالت شادابی می آورد  ، به خاطر ترشح همین هورمون هاست .

و اما یک عارضه ی مهمتر خواب بین الطلوعین : حال اگر زمان ترشح کورتیکواستروئید ها که همان زمان بین الطلوعین است انسان خواب باشد احتمال سکته بسیار است . لذا بیشترین آمار مرگ در خواب ، در ساعات بین الطلوعین می باشد .

طلوع صبح

شاد باشید و سلامت گل تقدیم شما




تاریخ : دوشنبه 90/2/19 | 10:59 صبح | نویسنده : Nurse | نظر

;چشم صاحب دلان بیدار باشد صبحدم

;عاشقان را ناله های زار باشد صبحدم

در قرآن و روایات و سخنان بزرگان علم و معرفت به کرار آمده است که از طلوع آفتاب صادق تا برآمدن آفتاب را بیدار بمانید و از خواب دوری جویید

در خصوص این موضوع چند نمونه از منابع مختلف را انتخاب کرده و در ذیل آورده ام :

1-       از امام محمّد باقر علیه السلام روایت است که: خواب کردن در وقت صبح، ندامت آورد بنده را از روزی مقسوم و وظیفه معلوم محروم می گرداند و چهره را زرد گرداند و تغییر گونه اصلی می نماید و این خواب، کار هر شوم بی سعادت است.

2-       از امام صادق(علیه‌السلام) روایت است که: سحرخیزی را از دست مده؛ چه مغبون (فریب خورده و زیان دیده) کسی است که از آن بازمانده محروم شود

3-       امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: جبرئیل(علیه‌السلام) نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد، آن حضرت فرمود: ای جبرئیل، مرا موعظه کن. جبرئیل عرض کرد:

ای محمد! هرگونه که می‌خواهی زندگی کن، ولی بدان که می‌میری، هر گونه که می‌خواهی دوست بدار، ولی بدان پایان آن جدایی است و هر گونه که می‌خواهی عمل کن، ولی بدان برای کردارهایت جزایی است، ولی بدان و به خاطر بسپار که شرف هر کس به سحرخیزی و بی‌نیازی او از مردم است.

4-       جابر بن عبدالله از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) روایت می‌کند که آن حضرت در خطبه‌ای پس از سفارش اکید به نمازهای واجب روزانه و اثر مداومت بر آن در پاک‌شدن انسان از گناهان فرمود: 
ای مردم، چنین نیست که دست و پای شما آزاد باشد. هیچ بنده‌ای نیست جز آن که ریسمانی چند بر ـ اعضای ‌ـ او گره خورده و محکم بسته است و آزاد نیست، [هر علاقه‌ای که انسان به غیر خدا پیدا می‌کند گره‌ای است که بر خویشتن خویش می‌زند و حزام[ تنگ اسب است]. هر شب در ثلث آخر شب فرشته‌ای به بالین انسان می‌آید و می‌گوید: برخیز به یاد خدا باش که ‍[وقت] نماز شب [و صبح] نزدیک است، پس اگر از جای خود حرکت کرده برخیزد و خدا را یاد کند یک گره از گره‌ها باز می‌شود و اگر به پا خیزد و وضو بگیرد به نماز بایستد همه گره‌ها گشوده می‌شود تا این که با چشمی شاد و روشن پای به عرصه صبح می‌نهد.

5-       از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نقل است که: سه گروه از (وسوسه‌های) ابلیس و لشکریانش، پاک (و در امان)اند: 1ـ آنان که خداوند را یاد می‌کنند؛ 2ـ کسانی که از بیم (عذاب) خدا، گریه دارند؛ 3ـ گروهی که سحرگاهان استغفار می‌کنند

6-       امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید: هرگاه بنده (در روز) گناهی انجام دهد تا شب او را مهلت دهند، پس اگر استغفار کند بر او ننویسند

7-       و باز از امام صادق(علیه‌السلام) نقل است که: هر کس کار بدی مرتکب شود تا هفت ساعت از روز او را مهلت دهند، پس اگر سه بار بگوید: «استغفرالله الذی لا اله الا هو الحی القیوم» چیزی بر او ننویسند

8-       از آیة الله نصرالله شاه آبادی نقل شده :

اگر برای نافله ی شب بیدار شدید برای نافله خواندن آمادگی روحی ندارید، بیدار بمانید. بنشینید، حتی چای بخورید. انسان بر اثر همین بیداری، آمادگی برای عبادت را پیدا می کند.

برای دنیایتان هم که شده، سحرها بیدار شوید. چون بیداری سحر، وسعت رزق، زیبایی چهره و خوش اخلاقی می آورد

از نظر علمی نیز فواید سحر خیزی کاملاً به اثبات رسیده است،ازجمله:

    1- غلظت خونی کورتیزول(هورمون ضد افسردگی و بالا برنده قند خون) در ریتم روزانه خود(سیکل سیرکادین)، صبح ها به حداکثر می رسد (25میکروگرم درصد) .

2- صبح زود ازون اطراف جو زمین تجزیه شده و اکسیژن خالص به سطح زمین میرسد.

3- درخواب طبیعی از ساعات 5-3 بامداد برخی مواد شیمیایی شبه مورفین ترشح و منجر به   RELAXATIONعضلانی در روز بعد برای فرد می شوند.

4 – سحر خیزی با کاهش امکان ورود بیشتر در خواب REM  ، به پیشگیری از افسردگی و درمان آن کمک می کند.

منابع:

naginezhad.persianblog.ir

www.tebyan.net

www.erfan.ir

www.hawzah.net




تاریخ : شنبه 90/2/17 | 12:40 صبح | نویسنده : Nurse | نظر
       

  • آنکولوژی | اخبار وب | تیم بلاگ